Het Britse Holovis, gespecialiseerd in virtual en mixed reality, heeft naar aanleiding van COVID-19 een social distancing app ontwikkeld. De app, Crowd Solo genaamd, omvat onder meer een reservatie- en wachtrij management systeem dat parken toelaat om bewegingen van gasten in beeld te brengen en beter op elkaar af te stemmen.

Drukke hotspots vermijden

Crowd Solo is bedoeld voor populaire vrijetijdsbestemmingen zoals pretparken, dierentuinen en musea. Gasten moeten de mobiele app op voorhand downloaden op hun smartphone. Enkel op deze manier kunnen ze hun bezoek inplannen voor zichzelf en hun gezelschap. Eenmaal in het park wordt de data geanalyseerd door de Holovis DeepSmarts data analytics engine. De gegevens kunnen in realtime bekeken worden door de parken. Het laat hen toe om de bewegingen van gasten beter op elkaar af te stemmen. Zodra het op een plek te druk lijkt te worden, kan het park ingrijpen en bezoekers afleiden naar andere gebieden.

Industrie moet zich aanpassen

De app wordt momenteel gratis aangeboden. Volgens Peter Cliff, Creative Director bij Holovis, ziet het er naar uit dat de sector zich zal moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. Er zal nood zijn aan een veilig beheer van drukke plaatsen. Het bedrijf wil zijn expertise inzetten om de industrie zo snel en zo veilig mogelijk te helpen heropstarten. Holovis zoekt nog naar geïnteresseerden zodat het voldoende feedback kan verzamelen om de app verder te ontwikkelen. Het bedrijf verwacht dat de basisapp binnen de vier à zes weken beschikbaar zal zijn.

In de pretparkwereld is Holovis vooral bekend van zijn Immersive Tunnel Attractions, in België realiseerde het The Forbidden Caves in Bobbejaanland.

Bron : Holovis