Begin jaren 2000 verschenen er in de pers berichten over de bouw van een gloednieuw Universal themapark in de Duitse stad Krefeld. Staalgigant Thyssen-Krupp had een terrein met een oppervlakte van bijna 80 hectare te koop aangeboden en zo de interesse gewekt van de toen nog Frans-Amerikaanse mediagroep Vivendi-Universal. Het zogenaamde Universal Studios Germany moest het tweede grootste themapark van Europa worden, na Disneyland Paris.

Attracties gebaseerd op Universal kaskrakers

Het themapark Universal Studios Germany zou deel uitmaken van het ‘International Entertainment Center’ waartoe ook een waterpark, een wellness en twee hotels zouden behoren. Daarnaast was er ook sprake van verschillende uitgaansgelegenheden zoals winkels en restaurants. Net zoals bij de andere Universal parken zou ook hier alles in het teken staan van bekende Universal films. De bouw van het project moest starten in 2003, de opening was voorzien in 2005. In het park alleen al zouden er 3500 jobs gecreëerd worden. Het resort hoopte jaarlijks 3,5 miljoen bezoekers te kunnen verwelkomen.

Enkele jaren geleden publiceerde het Amerikaanse Legacy Entertainment (toen nog Goddard Group) concept arts uit de jaren 90. Ze verwezen naar een Europees Universal themapark, maar het is onduidelijk of de plannen voor ‘Hollywoodland’ daadwerkelijk voor Universal Studios Germany bedoeld waren. De ingang met studiogebouw was duidelijk geïnspireerd op de huidige inkomzone van het Walt Disney Studios Park in Parijs. Dat werd, niet geheel toevallig, in dezelfde periode ontwikkeld. Op het vlak van attracties vind je op de plannen onder meer een Jurassic Park rapid river, een King Kong vrijevaltoren, een Hercules houten achtbaan en attracties gebaseerd op JAWS, Back to the Future, Twister en Apollo 13.

Verschillende aandeelhouders

Voor de ontwikkeling van het terrein vlakbij de autosnelweg A44 werd een dochteronderneming opgericht : Universal Studios Germany Development GmbH. Thyssen-Krupp en Tree AG, een specialist in het ontwerpen van pretparken, hadden elks 23% van de aandelen in handen. De banken Commerzbank Leasing & Immobilien en WestLB hadden 22%. Universal zelf bezat slechts 10% van de aandelen. In totaal zou het project maar liefst € 870 miljoen kosten, toen sprak men nog van 1,7 miljard Duitse Marken.

Waar liep het mis ?

Zoals wel vaker bij dit soort projecten waren er ook hier tegenkantingen. Enerzijds door buurtbewoners, anderzijds door politici die vreesden dat de komst van winkels en restaurants een negatieve impact zou hebben op handelaars en restauranthouders in het centrum van Krefeld. Deze protesten waren echter niet de echte oorzaak waarom het resort er uiteindelijk niet kwam. Mediagroep Vivendi-Universal werd in die periode immers overgenomen door General Electric en een definitieve beslissing bleef uit. Ook de zwakke economie zorgde ervoor dat het veelbelovende project op de lange baan werd geschoven. Uiteindelijk werden de Thyssen-Krupp terreinen gebruikt voor het ontwikkelen van nieuwe industrie en spatte de droom van een Duits Universal resort vlakbij België en Nederland jammer genoeg uiteen.

Bron : Handelsblatt, Los Angeles Times
Concept Arts : Legacy Entertainment